Jest odpowiedź Prezydenta na nasz apel. Co o niej sądzimy?

Otrzymaliśmy odpowiedź Prezydenta Piotra Grzymowicza na apel 8 stowarzyszeń (Borussia, Stowarzyszenie Architektów Polskich oddział w Olsztynie, „Święta Warmia”, Forum Rozwoju Olsztyna, Stowarzyszenie Towarzystwo Miłośników Olsztyna, Stowarzyszenie „Mieszkańcy dla Olsztyna”, Klub Republikański Olsztyn, „Warnija) dotyczący rozbudowy linii tramwajowej.

Niestety nie odbędą się konsultacje społeczne w sprawie kierunków dalszego rozwoju transportu zbiorowego w Olsztynie, a przetarg dotyczący budowy II linii tramwajowej nie zostanie odwołany. Odmawiając Prezydent zasłonił się przepisami prawa zamówień publicznych. Zgodnie z nimi przetarg może zostać odwołany tylko w sytuacji, gdy doszło do istotnej zmiany okoliczności powodujących, że wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.

Według Prezydenta uzyskano akceptację mieszkańców na realizację zamówienia, w związku z czym jego wykonanie leży w interesie publicznym. Prezydent powołuje się na konsultacje z 2012r., które dotyczyły projektu dokumentu pod nazwą: „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na lata 2012-2027.”, w skrócie „Plan transportowy”. Ponadto w ramach zamówienia przewidziano konsultacje społeczne nad zaprojektowanymi rozwiązaniami. W uzasadnieniu napisano także, że w IV kwartale 2014r. ZDZiT przeprowadził badania napełnienia autobusów, potwierdzające wybór trasy.

Rzeczywiście przeprowadzono wspomniane konsultacje, jednak sposób ich realizacji jest co najmniej kontrowersyjny, a powoływanie się na fakt ich przeprowadzenia jest czystym cynizmem.
Zarządzeniem Prezydenta konsultacje były przeprowadzone w okresie od 18.09.2012 do 09.10.2012 roku. Konsultacje społeczne przeprowadzone zostały w następujących formach:

1) zamieszczenie podstawowych informacji oraz projektu planu transportowego na stronach: www.konsultacie.olsztyn.eu, www.olsztyn.eu, www.zkm.olsztyn.eu wraz z formularzem zgłoszeniowym uwag;
2) przekazaniu projektu planu transportowego Radzie Działalności Pożytku Publicznego;
3) przekazaniu, za pośrednictwem poczty elektronicznej, projektu planu transportowego organizacjom pozarządowym działającym na terenie Olsztyna;
4) zorganizowaniu w dniu 18 września 2012 roku zogniskowanego wywiadu grupowanego;
Jak można zauważyć nie odbyło się ani jedno spotkanie, w którym mogliby wziąć udział mieszkańcy. Ponadto na stronie www.konsultacje.olsztyn.eu nie było żadnego formularza do zgłaszania uwag, nie było dostępu do konsultowanego dokumentu, nie założono żadnego „wątku”, w którym można było dyskutować nad „planem transportowym”.

W „planie transportowym” wyraźnie napisano jak konsultacje społeczne powinny wyglądać: „Plan transportowy poddany zostanie konsultacjom społecznym, których celem jest poinformowanie społeczności lokalnej o planowanych działaniach przewidzianych do realizacji w ramach planu transportowego, prezentacja planowanych rozwiązań inwestycyjnych i organizacyjnych w zakresie rozwoju publicznego transportu zbiorowego oraz stworzenie mieszkańcom możliwości zgłoszenia ewentualnych uwag i wskazania rozwiązań preferowanych.”
Jak się okazało był to jedynie pusty frazes.

Cytowany dokument zakłada, że w 2015 roku Olsztyn będzie miał sprawnie działająca komunikację tramwajową. Szacowano, że w 2015 roku skorzysta z niej ponad 5 milionów pasażerów! Jak doskonale wiemy, na razie nie skorzystał ani jeden. Są to bardzo istotne zmiany okoliczności, będące podstawą do odwołania przetargu. Dodatkowo Urząd Miasta przystąpił do aktualizacji Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Olsztyna, co również jest istotną zmianą okoliczności, gdyż wiąże się z koniecznością opracowania aktualnego studium komunikacyjnego.

W ramach budowy „II linii tramwajowej” projektant ma zaproponować co najmniej 3 warianty przebiegu linii tramwajowej, z czego dwa wzdłuż ulic wskazanych przez Urząd Miasta, czyli: Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, Piłsudskiego, Dworcowej. Kolejny wariant może mieć inny przebieg z zastrzeżeniem, że ma przebiegać od Jarot/Pieczewa, przy fabryce Michelin, do Dworca Głównego. Różnicy nie widać. Można to porównać do słynnej anegdoty związanej z samochodami Forda, według której na pytanie, w jakich kolorach jest dostępny model-T, Henry Ford odpowiedział, że w każdym, byle to był czarny.

Co do kwestii badań przeprowadzonych przez ZDZiT – zostały one przeprowadzone w momencie całkowitej zmiany układu transportowego miasta ze względu na budowę linii tramwajowej, zmieniły się trasy autobusów, zmieniły się preferencje podróżnych. Nie wiadomo, jak na transport i preferencje mieszkańców wpłynie uruchomienie tramwaju, o czym również napisano w „planie transportowym”, na który tak chętnie powołuje się Urząd Miasta. Ponadto badania dotyczyły tylko i wyłącznie napełnienia autobusów, w ogóle nie zbadano kierunków, którymi poruszają się użytkownicy aut osobowych. Tak przeprowadzone badania są niewiarygodne.

Wynika z nich tylko jeden wniosek, otóż Urząd Miasta za olbrzymie pieniądze chce zamienić autobusy na tramwaje. Prawdopodobnie, tak jak w przypadku trwającego projektu tramwajowego, zlikwidowane zostaną linie autobusowe, które przebiegają ww. ulicami, żeby zapełnić tramwaje.