Cieszy fakt, że Urząd Miasta chce rozwijać transport zbiorowy budując kolejne linie tramwajowe. Mamy jednak zastrzeżenia, co do planowanego przebiegu nowej linii. Zupełnie nieznane są przyczyny, jakimi kierował się Urząd Miasta przy wyborze takiego wariantu. Wystarczy rzut oka na mapę Olsztyna i widać, że nowa linia, za niemałe pieniądze, będzie dublowała tę powstającą. Co więcej, niepokoi nas również to, że ratusz nie przeprowadza wczesnych konsultacji społecznych, gdy projekt jest w fazie pomysłu. Sprawia to wrażenie, że Urząd Miasta znowu chce zrealizować olbrzymią inwestycję unikając publicznej dyskusji, a ewentualne konsultacje odbędą się nad już gotowym projektem.
Tramwaj to nie tylko środek transportu. Jest również istotnym czynnikiem miastotwórczym i wspomagającym rewitalizację. Dlatego naszym zdaniem należy przedłużyć linię tramwajową w kierunku Zatorza. Dzięki temu powstanie kręgosłup komunikacyjny miasta, łączący północne dzielnice z południowymi przez centrum. Zatorze w końcu przestanie być zapomnianą dzielnicą Olsztyna. Ponadto dzięki wytyczeniu autobusowych tras podmiejskich, umożliwiających dojazd z rejonu Dywit do pętli tramwajowej w Jakubowie spadnie liczba samochodów wjeżdżających do Olsztyna.
Kolejna nowa linia mogłaby przebiegać od Wysokiej Bramy przez ulice: Pieniężnego i Warszawską, do Kortowa. Dzięki temu powstałby bardzo konkurencyjny środek transportu między dwoma ludnymi obszarami miasta. Zastąpiłby on dotychczasowe linie autobusowe, dzięki czemu autobusy można by skierować na inne, nowe linie.
Dobrym pomysłem jest poprowadzenie tramwaju przez ulicę Dworcową, ale w innej wersji. Wystarczy zrobić odnogę od powstającej linii na wysokości skrzyżowania ulic: Sikorskiego, Pstrowskiego i Obiegowej, w kierunku ul. Dworcowej. Jest to rozwiązanie zdecydowanie mniej kosztowne, a tramwaj będzie przebiegał przez gęsto zamieszkane obszary.
Mamy nadzieję, że temat jest otwarty i Urząd Miasta w najbliższym czasie zorganizuje spotkanie, na którym zaprezentuje swoje plany wraz z uzasadnieniem i wysłucha propozycji mieszkańców.
Więcej o planowanej trasie tramwajowej m.in. w artykule olsztyńskiej Gazety Wyborczej.