Stowarzyszenie Forum Rozwoju Olsztyna, ul. Osińskiego 7/9, 10-010 Olsztyn fro@fro.olsztyn.pl

Łynostrada

Łynostrada to projekt promenady pieszo-rowerowej wzdłuż Łyny łączącej olsztyńskie osiedla z centrum i Starym Miastem, stwarzającej wszystkim mieszkańcom Olsztyna możliwość wygodnego, bezpiecznego, szybkiego i ekologicznego przemieszczania się bulwarem nadrzecznym. Łynostrada wygrała w Olsztyńskim Budżecie Obywatelskim 2015!

Łynostrada - wizualizacja

Dzięki temu projektowi osiedla: Zacisze, Jaroty, Osiedle Generałów, Brzeziny, Słoneczny Stok, Kortowo, Podgrodzie, Grunwaldzkie, Śródmieście, Kościuszki, Kętrzyńskiego, Zatorze, Wojska Polskiego, Nad Jeziorem Długim, Likusy, Redykajny, Podleśna (w sumie ok. 90 tysięcy mieszkańców) zyskają połączenie nie tylko między sobą, ale również z centrum, Starym Miastem i Lasem Miejskim.

Ponadto sąsiednie miejscowości (Bartąg, Ruś, Dywity, Kieźliny) zostaną zintegrowane ze stolicą województwa.


Teraźniejszość – rok 2015

W 2015 roku wystartowała kolejna edycja Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego, w którym można było głosować na projekt Łynostrady. W ramach OBO zgłosiliśmy pomysł na budowę fragmentu łączącego Park Centralny z Osiedlem Mleczna. Koncepcja traktu pieszo – rowerowego nad Łyną została zgłoszona do OBO po raz pierwszy w 2014 roku i zajęła II miejsce w ramach projektów ogólnomiejskich.

Dzięki ogromnemu wsparciu mieszkańców, Łynostrada zwyciężyła w OBO! Obecnie, w 2016 roku trwają prace nad szczegółowym projektem trasy. Po jego zaakceptowaniu, ruszą prace budowlane.

ŁYNOSTRADA TO:

  • rowerowy kręgosłup komunikacyjny miasta (urządzenia rejestrujące liczbę osób korzystających ze ścieżki, stojaki, wiaty);
  • promenada spacerowa;
  • wygodne połączenie osiedli Olsztyna z jego centrum i Starym Miastem;
  • połączenie ze sobą wszystkich parków i miejsc rekreacyjnych – w tym Las Miejski, Park Podzamcze, Park Centralny, Park Mleczna, Park Korczaka i tereny zielone Brzezin;
  • całoroczne tereny do rekreacji (poza trasą rowerową np. nordic walking, spacery, zimą narty biegowe);
  • miejsca do odpoczynku usytuowane w przepięknych nadrzecznych terenach (skwery, placyki, ławki);
  • uporządkowana zieleń, (dbałość o istniejącą roślinność, nowe nasadzenia);
  • bezpieczna i atrakcyjna przestrzeń publiczna (oświetlenie, monitoring);
  • odnowa i posprzątanie zaniedbanych terenów;
  • połączenie brzegów rzeki nowymi kładkami pieszo-rowerowymi;
  • przywrócenie Łyny mieszkańcom miasta i turystom;
  • szybsze i bezpieczniejsze połączenie ważnych punktów podróży rowerowych po mieście;
  • stworzenie trasy konkurencyjnej dla dróg samochodowym w kierunku centrum i Starego Miasta;
  • „czysta” trasa pieszo-rowerowa, z dala od spalin i hałasu ruchu samochodowego;
  • zachęta do zmiany środka transportu na rower, rolki;
  • promocja turystyki rowerowej.

Proponowane źródła finansowania:

  • Olsztyński Budżet Obywatelski;
  • fundusze unijne np. z Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych będących w dyspozycji Urzędu Miasta;
  • fundusze własne samorządu miasta pochodzące z podatków mieszkańców.

 Wizja przyszłości – rok 2020

„Mieszkańcy Jarot, Osiedla Generałów, Słonecznego Stoku, Kortowa, Podgrodzia, Zatorza, Likus, Redykajn od dziś mogą bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do Centrum Olsztyna i do Starego Miasta!”

„Skomunikowano Las Miejski z olsztyńskimi sypialniami!”

„Mieszkańcy sąsiednich gmin mogą dojechać na rowerze do pracy w Olsztynie!”

Wielu pieszych i rowerzystów podczas porannego szczytu korzysta z nowych szerokich dróg rowerowych oraz chodników w drodze do pracy i na zakupy. Przez cały dzień na trasie można spotkać spacerujące matki z dziećmi, aktywnych seniorów oraz wypoczywających turystów.

Oprócz samej ścieżki spacerowo-rowerowej, wzdłuż trasy przygotowano miejsca na piknik z możliwością rozpalenia ogniska lub grillowania,wyposażone w estetyczne wiaty z ławkami i stolikami oraz kosze na śmieci. Wykonano też różnorodne place rekreacyjno-sportowe ze stołami do tenisa stołowego, stolikami do gry w szachy i warcaby, miejscami do gry w bule itp.Nad brzegiem rzeki usytuowano stanowiska do łowienia ryb i miejsca do wypoczynku wyposażone w drewniane siedziska i leżaki. Rowerzyści do dyspozycji mają stojaki na rowery oraz wiaty rowerowe. Wzdłuż całej trasy stoją tablice informacyjne dotyczące połączeń rowerowych w Olsztynie oraz tablice edukacyjne informujące o lokalnym ekosystemie.

Dodatkową atrakcją całej trasy są rzeźby związane z symbolem miasta oraz odnowiona roślinność. Wzdłuż traktu nasadzono w sumie ponad 500 drzew i krzewów. Wśród nich najwięcej jest typowych nadrzecznych gatunków jak np. wierzba, ale miłośnicy egzotycznej flory również znajdą coś dla siebie.  Miejsca nasadzeń zostały tak dobrane by dawały cień osobom wypoczywającym po długim spacerze lub jeździe rowerem.

Wieczorami promenadę oświetlają estetyczne i ekonomiczne latarnie (system inteligentnego oświetlenia). Nad bezpieczeństwem spacerowiczów, rowerzystów oraz obiektów małej architektury czuwają kamery monitoringu miejskiego.

Przy realizacji inwestycji wykorzystano ekologiczne materiały, widać dbałość o każdy detal. Wzdłuż Łynostrady powstają małe, klimatyczne punkty gastronomiczne gdzie można coś zjeść, napić się kawy i podziwiać spokojny nurt Łyny. Podobno planowany jest też punkt obserwacyjny.

Co to? Gdzie to jest? Jak? Kiedy?

To Łynostrada – trasa spacerowo-rekreacyjna dla mieszkańców Olsztyna i okolicznych miejscowości. Po ponad stu latach przywrócono miastui jego mieszkańcom tereny wzdłuż Łyny. Zaczęło się od krótkiego odcinka trasy między Parkiem Centralnym a ulicą Tuwima, który powstał w ramach Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego w 2015 roku. Od tego czasu władze miasta widząc niesamowitą popularność i potencjał tego miejsca wygospodarowały własnefundusze wsparte środkami unijnymi by przygotować całą trasę. Po zakończeniu inwestycji ŁYNOSTRADA stała się głównym szlakiem spacerowo-rowerowym miasta, miejscem rekreacji i atrakcją turystyczną na skalę ogólnopolską.

Tak może wyglądać w przyszłości artykuł w prasie, opis na stronie urzędu miasta, może to być też Twoje wspomnienie: „to między innymi dzięki mnie…”.