Innowacyjność

Nowatorski design

Indywidualny projekt kajaka który by obsługiwał system wyróżniałby go spośród innych co zmniejszałoby ryzyko kradzieży. Charakterystyczny kształt od razu przyciągałby oko innych osób, które rozpoznałyby taką jednostkę np. na jeziorach mazurskich. Ciekawy nowatorski design z czasem kojarzony byłby tylko z Olsztynem. Liczymy że w ogólnopolskim, a może nawet międzynarodowym konkursie powstałyby ciekawe projekty. Na świecie są już m.in. kajaki z prześwitującego materiału dzięki czemu płynący nim użytkownik może oglądać świat podwodny który jest pod nim. Są też kajaki przypominające kłody drewna. W Olsztynie pewnie powstałoby także coś ciekawego i wyjątkowego. Na pewno warto rozważyć kolorystykę także pod kątem widoczności kajaka z daleka co może być przydatne w przypadku akcji ratunkowej.


K@jak 3.0

System kajaka miejskiego by być efektywnym powinien opierać się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych.

  • System nadajników GPS do zarządzania flotą. System dawałby możliwość stałej kontroli nad tym czy poszczególne kajaki nie są wywożone poza przeznaczony do pływania obszar. Dodatkowo aplikacja powiązana z GPS wskazywałaby na potrzeby dodatkowego transportowania kajaków z jednej stacji do drugiej. Należy przyjąć bowiem że większy ruch odbywałby się z prądem, czyli finalnie duża liczba kajaków pozostawiana by była na Łynie w okolicach Starego Miasta oraz dopływu rzeki Wadąg do Łyny. Na podstawie bieżącej analizy statystycznej dokonywanej przez system IT (np. wpłynięcie określonej liczby kajaków w Zatokę Kopernika dawałoby duże prawdopodobieństwo zacumowania kilku kajaków w najbliższym czasie) oraz uwzględnieniu innych informacji (jak np. wyjątkowość ruchów ze względu na organizowaną imprezę np. w Parku Linowym w północnej części miasta) transportowane byłyby nadwyżki/niedobory sprzętu.
  • System informacji turystycznej. Należy przyjąć że płynący kajakiem turysta będzie poszukiwał dodatkowych informacji o trasach i przystankach. System powinien dawać możliwość pozyskania informacji o możliwości przesiadki na środki komunikacji miejskiej, a także ostrzegać w przypadku oczekiwanych zmian pogody itp.
  • Dodatkowe e-gadżety. Coraz powszechniej używane urządzenia mobilne związane w geolokalizacją dawałby informacje takie jak np.: czy w pobliżu znajduje się ciekawy zabytek, tym bardziej że w wielu miejscach płynący kajakiem ma ograniczoną widoczność, jak np. w Parku Centralnym oba brzegi są dość wysokie. Dobrze zaprojektowany system informacyjny dawałby także możliwości interakcji z urządzeniami. Mosty przez Łynę, na które dziś możemy narzekać że są zbyt nisko nad lustrem wody, mogą być wykorzystane jako miejsca internetowych kamer lub e-aparatów, tak by np. płynący kajakiem turysta wcześniej dostał informacje o możliwości zamówienia zdjęcia zrobionego z mostu. Takie zdjęcie zrobione w momencie gdy zamawiający wpływa w dany obszar (informacja z geolokalizacji) za dodatkową opłatą miałby zrobione i wysłane na urządzenie mobilne zdjęcie.