Koleją miejską z Gutkowa do Olsztyna?

Likusy, Redykajny i Gutkowo to osiedla Olsztyna o najgorszej dostępności komunikacyjnej. Urząd Miasta zamierza zmienić to, budując szeroką ulicę Nowobałtycką wzdłuż istniejącej linii kolejowej Olsztyn Główny-Gutkowo – trwający przetarg ma wyłonić wykonawcę jej dokumentacji projektowej. Nowa ulica nie zlikwiduje jednak podstawowego wąskiego gardła na trasie z Gutkowa do centrum miasta, którym jest Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, dlatego nie zmniejszy korków tworzących się przed nim w godzinach szczytu. Paradoksalnie nowa, szeroka droga może nawet spowodować ich wydłużenie, zachęcając większą liczbę osób do podróżowania tą trasą prywatnymi samochodami (zgodnie z Prawem Lewisa-Mogridge’a).

W FRO w pełni zgadzamy się z postulatami mieszkańców Likus dotyczącymi odciążenia istniejącej ulicy Bałtyckiej, która pełni obecnie funkcję trasy tranzytowej. Niewątpliwie zasługują oni na spokój i bezpieczne otoczenie, dlatego ulica Nowobałtycka, będąca niejako obwodnicą Likus, powinna powstać, jednak nie jako miejska autostrada o dwóch 3,5-metrowych pasach ruchu w każdym kierunku, ale zwykła ulica dwupasowa dwukierunkowa z wydzielonymi lewo- i prawoskrętami. Zaoszczędzone w ten sposób środki miasto mogłoby przeznaczyć na realizację innych celów, na przykład rozwój miejskiej komunikacji publicznej zgodnie z naszą propozycją opisaną niżej, zgodną z zapisami Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Olsztyna na lata 2012-2027. Pamiętajmy, że powodem korków nie jest ograniczona szerokość ulicy Bałtyckiej, lecz ograniczona przepustowość Ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej.

Zdaniem FRO rozwiązaniem problemów komunikacyjnych osiedli Likusy, Redykajny i Gutkowo byłoby uruchomienie w pobliżu stacji Gutkowo parkingu przesiadkowego typu Park and Ride i honorowanie Olsztyńskiej Karty Miejskiej w pociągach regionalnych na odcinku Gutkowo-Olsztyn Główny. Czas przejazdu pociągu z Gutkowa do przystanku Olsztyn Zachodni wynosi zaledwie 6 minut, a do stacji Olsztyn Główny – 10 minut! W dalszej kolejności powinien powstać drugi tor między Olsztynem Zachodnim a Gutkowem oraz przynajmniej jeden przystanek osobowy na wysokości Likus, jednak aby taka inwestycja była możliwa, wzdłuż istniejącej linii kolejowej musi pozostać odpowiednia rezerwa terenu, zaś planowany wiadukt w ciągu ulicy Nowobałtyckiej musi być odpowiednio szerszy.

Zdecydowaliśmy się zapytać Urząd Miasta o to, czy w swoich planach budowy ulicy Nowobałtyckiej zamierza uwzględnić rezerwę terenu pod rozbudowę linii kolejowej oraz ewentualne przystanki. Chcemy również poznać zdanie urzędników na temat honorowania OKM w pociągach regionalnych i budowy parkingu P&R, a w dalszej perspektywie uruchomienia kolei miejskiej na trasie Olsztyn Główny-Gutkowo. Żeby stworzyć taką kolej, wystarczyłoby wydłużyć do Gutkowa pociągi regionalne łączące Olsztyn ze wschodnią częścią województwa (Szczytnem, Ełkiem, Piszem).