Aleja Piłsudskiego aleją nie tylko z nazwy?

Czy al. Piłsudskiego oraz ul. 11 listopada zostaną przebudowane zgodnie ze wskazówkami Forum Rozwoju Olsztyna? Wiele na to wskazuje.

Wraz z Gazetą Wyborczą apelowaliśmy latem, aby wykorzystać niepowtarzalną okazję, jaką jest budowa linii tramwajowej i stworzyć z al. Piłsudskiego prawdziwą aleję – nie tylko z nazwy. Jak widać, Urząd Miasta wstępnie zgodził się z zaproponowaną przez nas koncepcją i być może doczekamy się drogowej rewolucji w Śródmieściu. Na razie jednak wolimy dmuchać na zimne i czekamy na dalsze informacje z Ratusza. Wszak o uspokojeniu ruchu w centrum naszego miasta Prezydent i jego urzędnicy mówią od dawna. Niestety jak dotąd władze nie zrobiły praktycznie nic, aby ograniczyć rolę samochodów w Śródmieściu i dać pierwszeństwo pieszym oraz transportowi publicznemu. Mamy nadzieję, że tym razem będzie inaczej. Więcej informacji można znaleźć w artykule Gazety Wyborczej.

Poniżej treść listu do Prezydenta Grzymowicza z lipca br. oraz nasza wizja al. Piłsudskiego:

piłsudskiego

 „Szanowny Panie Prezydencie!

Śródmieście Olsztyna dla ludzi czy dla samochodów? Wydawało się, że ten dylemat został już rozstrzygnięty i zwycięży koncepcja uspokajania ruchu w ścisłym centrum. W przyszłości Śródmieście miało stać się przyjazne dla pieszych, rowerzystów oraz osób, które korzystają z transportu publicznego. Słuchając Pana ostatnich wypowiedzi, mogliśmy mieć nadzieję, iż faktycznie w środku Olsztyna przestaną królować samochody. Oznaką zmian na lepsze miały być również konsultacje społeczne dotyczące rozwoju Śródmieścia, podczas których mieszańcy wraz z przedstawicielami ratusza zgodnie stwierdzili, iż samochody poruszające się w tej części miasta przestaną być traktowane priorytetowo.

Niestety okazuje się, iż mimo wielu zapewnień Urząd Miasta ma zamiar forsować rozwiązania, w wyniku których piesi zostaną dosłownie zepchnięci na margines! Według projektu tramwajowego, na odcinku al. Piłsudskiego od ratusza do skrzyżowania z ul. Kościuszki, chodniki zostaną zwężone po obu stronach jezdni. Kierowcy natomiast będą nadal dysponować dwoma pasami po każdej stronie al. Piłsudskiego.

Dlatego chcielibyśmy, aby ostatecznie rozwiał Pan nasze wątpliwości i określił, czy Śródmieście ma być przyjazne dla ludzi czy samochodów. Nie liczymy jednak na kolejne zapewnienia. Domagamy się natomiast zmian w projekcie tramwajowym, dzięki którym dojdzie do uspokojenia ruchu na al. Piłsudskiego na wspomnianym odcinku. Naszym zdaniem powinny one zakładać pozostawienie po jednym pasie ruchu dla samochodów w każdą stronę, stworzenie ścieżek rowerowych po obydwu stronach jezdni, dokonanie nasadzeń drzew, a także przygotowanie odpowiedniej ilości miejsca pod drugie torowisko dla tramwaju, co pozwoli na rozbudowę sieci tramwajowej w przyszłości.

Jesteśmy pewni, że skoro w Olsztynie mogą powstawać szerokie drogi, tak samo możliwe jest wybudowanie szerokich chodników, ścieżek rowerowych i stworzenie przyjaznej przestrzeni publicznej. Stoimy przed niepowtarzalną szansą, aby przywrócić Śródmieście mieszkańcom. Jednak to od Pana, Panie Prezydencie, zależy czy ją wykorzystamy.”