Przystanki i postoje

Jezioro Krzywe:

  • Łupstych – Przystań najdalej wysunięta na zachód i jednocześnie dobre miejsce do rozpoczęcia pieszych i rowerowych wędrówek w tej części powiatu olsztyńskiego np. do Gietrzwałdu.
  • Kemping „Ukiel” – Stacja typowo-noclegowa.
  • Gutkowo – pierwsza przystań kajakowa dla wjeżdżających do Olsztyna samochodami od strony Morąga. W przyszłości z pewnością stacja, typowo, osiedlowa. Przy okazji postoju pojawia się możliwość  odwiedzenia XIV-wiecznego kościoła na wzgórzu.
  • Jezioro Tyrsko – jest drugim miejscem w którym ulica Bałtycka przebiega dość blisko jeziora. Wariantowo to miejsce w którym poprowadzony jest kanał do Jeziora Tyrsko (Żbik) nad którym znajduje się ogromny hotel. Nad kanałem przebiegałoby torowisko. W tym miejscu naturalnym byłoby utworzenie letniego przystanku kolejki miejskiej.
  • Likusy – stacja osiedlowa, której dokładną lokalizację należy rozpatrywać  pod kątem przyszłego połączenia ze stacją kolejki miejskiej oraz park & ride dla Redykajn. W pobliżu jest także pętla autobusu miejskiego oraz Hotel Kur.
  • Słoneczna Polana – wg planu to jedna z kilku dużych przystani żeglarskich. Zauważmy że to najbliższa przystań od strony lotniska i aeroklubu. Warto byłoby ją udostępnić dla entuzjastów żeglarstwa jak i latania.
  • Przystań „Jodłowa” – jedna z remontowanych przystani. Ważne miejsce dla żaglówek, łódek, smoczych łodzi i kajaków.
  • Kemping „Wanda” – przystanek związany z możliwościami noclegowymi.
  • Dajtki – przystanek na Zatoce Miłej, najbliższy osiedlu Dajtki. Łatwo tu dotrzeć od strony P&R Dajtki, o którym w miejscach wyjątkowych.
  • Przystań „Warmii” – duża przystań, a w przyszłości być może miejsce w którym rozpoczyna się przesmyk do Jeziora Czarnego i miejsce stacji kolejki miejskiej.
  • Plaża miejska – z oczywistych względów miejsce w którym można rozpocząć wyprawę kajakową. To także wypływ Kortówki w kierunku Jeziora Kortowskiego.

 Kortówka

  • Jagiellończyka – po wypłynięciu z Jeziora Krzywego turysta będzie przekraczał AL. Schumana i nasyp kolejowy (w tunelach). Później Kortówka płynie prosto aż do skrzyżowania Jagiellończyka z Armii Krajowej. W pobliżu znajduje się cmentarz żołnierzy poległych w II Wojnie Światowej. Po drodze znajduje się odpływ do kanału Fajferek.
  • Hotel Omega – w wariancie w którym buduje się kanał Krzywe-Kortowskie łączący oba jeziora, dość prawdopodobne jest że swoją przystań chciałby mieć hotel popularny kiedyś jako Novotel.
  • Dajtki (Jezioro Kortowskie) – tu powinna być możliwość przesiadki na kolejkę miejską. W miejscu obecnej giełdy samochodowej znajduje się świetne miejsce na Park&Ride. To miejsce, w którym dwa największe jeziora Olsztyna są najbliżej siebie.
  • Ogród botaniczny – w przyszłości może być to wspaniałe miejsce dla turystów. Bez planu w którym Jezioro Kortowskie jest otwarte (ujęte w planie kajaka miejskiego) ogród jest na uboczu.
  • Przystań UWM – bardzo dobre i utrzymane na wysokim poziomie, już dziś, miejsce do rozpoczęcia wyprawy kajakowej.
  • Plaża w Kortowie – to miejsce obok którego Kortówka ponownie kontynuuje swój bieg. Tuż przy plaży znajduje się Eksperyment Kortowski. W tym miejscu konieczne jest przenoszenie kajaka. To miejsce w którym można zatrzymać się na co najmniej jeden dzień. Nie znajdziemy tu tyle miejsca by opisać wszystkie atrakcje osiedla akademickiego. To na co jednak trzeba zwrócić uwagę to baza noclegowa i sportowa oraz piękna panorama Olsztyna z górki kortowskiej, zwanej czasami Górką Sroczyka, z tego względu że ten nieoficjalny patron był propagatorem kortowskiego sportu.
  • Stadion w Kortowie – miejsce ciekawe, ale chyba trudno będzie tu wygospodarować odpowiednie miejsce do postoju (wysokie brzegi).
  • Centrum Akwakultury UWM – to już miejsce po przeciwnej stronie Alei Warszawskiej. W tym miejscu od Kortówki odchodzi rów który mógłby być poszerzony, a dzięki temu z Kortowa szybciej można by dopłynąć do Centrum.
  • Hotel Park – świetlne miejsce startowe dla wjeżdżających od strony Olsztynka i Warszawy. To często pierwsze i miłe zetknięcie z Olsztynem. Tutaj znajduje się widok na centrum miasta. ok. 300 metrów dalej Kortówka wpływa do Łyny.

Łyna

  • Bartąg – to stacja już poza granicami administracyjnymi miasta, choć coraz bardziej miejska, bo miasto rozbudowuje się w tym kierunku. Dla turystów poszukujących śladów historii Warmii jest to miejsce warte odwiedzenia. Około kilometra od Łyny znajduje się stacja kolejowa, która mogłaby być miejscem startowym dla odwiedzających Olsztyn. W przyszłości w pobliżu będzie przebiegać obwodnica Olsztyna, więc warto byłoby skorzystać z okazji wybudowania park & swim.
  • Wilczyńskiego – to typowa stacja komunikacyjna, która mogłaby powstać w przypadku przedłużenia ulicy Wilczyńskiego do Alei Warszawskiej.
  • Brzeziny (Kortówka) – pierwsza miejska przystań na Łynie na dziś, gdy nie jest przedłużona ulica Wilczyńskiego i nie ma obwodnicy.
  • Posorty – ta część Olsztyna straciła na swoim znaczeniu. Postój znajdowałby się w okolicy mostu przy ulicy Tuwima. Możliwość przesiadki do autobusu, a w przyszłości tramwaju na Nagórki i Jaroty oraz do Kortowa. To także postój dla mieszkańców południowej części Osiedla Mleczna.
  • Osiedle Mleczna – w środkowej części odcinka Łyny pomiędzy mostami Tuwima i Obrońców Tobruku znajduje się mały kanalik, który poszerzony mógłby służyć kajakom. Wtedy praktycznie dałoby się podpłynąć pod bloki osiedla zlokalizowanego przy ulicach Iwaszkiewicza i Gałczyńskiego.
  • Podgrodzie (Obrońców Tobruku) – to miejsce gdzie znajduje się most oraz ścieżka rowerowa. W tym miejscu swój dopływ, z jednej strony, ma Kanał Nagórki (tak go nazwaliśmy), a z drugiej mógłby dopływać Kanał Fajferek prowadzący do zbiornika o tej samej nazwie i dalej m.in. do Dworca Zachodniego.
  • Niepodległości – ważne miejsce komunikacyjne i brama wejściowa do Parku Centralnego.
  • Park Centralny / Zakole Łyny – to miejsce które powinno bardzo się zmienić w ciągu kilku lat. Liczymy na to. Dla nas to wyjątkowe miejsce.
  • Poczta – Jeden z bardzo wąskich kanalików w Parku Centralnym biegnie w kierunku ścisłego centrum. Jego wykorzystanie sprawiłoby, że dałoby się dopłynąć kajakiem w okolice ratusza (250 metrów w linii prostej) i Wysokiej Bramy (260 metrów). Przystań znajdowałaby się na tyłach pięknego budynku Poczty Polskiej przy Pieniężnego.
  • Most Św. Jana – miejsce spotkań wielu Olsztynian. Trudno wymienić tu wszystkie walory Starego Miasta. Poza tą oczywistą funkcją komunikacyjną, warto zauważyć że niecałe 500 metrów od tego miejsca znajdowałaby się przystań nad Jeziorkiem Fajferek.
  • Podzamcze / Wodospad / Wiadukty (Dw. Zachodni) – to miejsce wyjątkowe, ze względu na zabytkową część Olsztyna ale też na możliwość otwarcia dostępu do tego miejsca od strony Dworca Zachodniego (przedłużonym peronem). O tym jakie możliwości drzemią w tym miejscu piszemy w „miejscach wyjątkowych”.
  • Stadion Rugby – dziś zapomniany. W przyszłości może bardziej dostępny. Zawody tam rozgrywane mogą zainteresować wielu turystów – nie wiele osób oglądało wcześniej mecz rugby, bo sport ten ogranicza się w Polsce do kilkunastu tylko ośrodków. Warto wiedzieć że Rugby 7ek (odmiana rugby) została włączona do programu Igrzysk Olimpijskich!
  • Nad Jarem (Koszary Dragonów) – jeden z niewielu mostów na Łynie w Lesie Miejskim znajduje się właśnie w przedłużeniu ulicy Nad Jarem. Właśnie szlak rowerowy w projekcie FROwer widzimy w tym miejscu: łączyłby Osiedle nad Jeziorem Długim z Zatorzem i Osiedlem Kościuszki. Wg nas to także świetne miejsce na spacer Koszarach Dragonów, jeśli to miejsce będzie często odwiedzane – na razie czeka na swoje funkcje.
  • Browary Park – to miejsce oznaczone z myślą o mieszkańcach nowego osiedla, ale też tych podążających do Łyny wzdłuż wąwozu obok nowego osiedla.
  • Jakubowo – liczymy, że w przyszłości będzie to świetne miejsce do wypoczynku. Choć natężenie ruchu na al. Wojska Polskiego nie zachęca do odpoczynku.
  • Las Miejski – Wg nas to miejsce wyjątkowe i warto zaprosić tu młodzież. W tej okolicy można wśród zieleni pojeździć rowerem, skorzystać z atrakcji przewidzianych przez park linowy. Nie wolno też zapomnieć o historii Stadionu Leśnego. Przystań kajakowa w tym miejscu dawałaby możliwość szybkiego dotarcia do Jeziora Długiego w części północnej. Wydaje się, że to świetne miejsce dla pola namiotowego U<26.
  • Jezioro Siginek – watro oznaczyć to miejsce w ten sposób by pokazać turystom jak dużo jezior znajduje się w Olsztynie. Małe jeziorko położone jest 200 metrów od Łyny. To także szansa na przyciągnięcie mieszkańców… Redykajn, które zaczynają się tuż za jeziorkiem.
  • Elektrownia – to ostatnia z olsztyńskich przystani na Łynie. Tu wpływa także szlak rzeki Wadąg. Z pewnością w tym miejscu wielu turystów kończyłoby swą wyprawę nie chcąc płynąć pod prąd. Warto byłoby stworzyć tam miejsce do odbioru (przewożenia w inne miejsce) kajaków, oraz ewentualnego dojazdu do centrum, np. odjazdy mini busika o okrągłych godzinach.

Wadąg

  • Myki – tu zaczynałaby się trasa kajaka miejskiego, mimo iż stacja nie znajdowałaby się w granicach administracyjnych Olsztyna. To miejsce, do którego miałoby szanse dotrzeć wielu uczestników wypraw kajakowych po szlakach na północ i wschód od Olsztyna. Do tego miejsca nad Jeziorem Wadąg mogłyby przypływać kajaki z Barczewa, Tumian, Dadaju, a nawet Pasymia(!). To właściwie kajakowa brama wschodnia stolicy Warmii i Mazur.
  • Zalbki – odnoga idąca na południe od Wadąga umożliwiałaby wpłynięcie kajakiem aż w okolice ulicy Wiosennej i osiedla Karolin.
  • Jagiellońska – to stacja w okolicy wsi Wadąg. Tam schodzą się cztery drogi i przechodzą w jedną na moście ulicy Jagiellońskiej. Dzięki temu istnieje szansa, że część turystów chciałaby właśnie tam zaczynać spływ kajakiem.
  • Kieźliny – rzeczka który dopływa do rzeki Wadąg z kierunku wsi Kieźliny i zlokalizowanej tam pętli autobusowej, mógłby być w naturalny sposób wykorzystana.
  • Wojska Polskiego – to przystań w okolicy ważnego szlaku komunikacyjnego z kierunku północnego (Dobre Miasto, Lidzbark Warmiński, Bartoszyce, Bezledy). Z pewnością część turystów trafiałaby do kajaka miejskiego już w tym miejscu, choć z prądem nie da się już daleko płynąć, bo tylko do najbliższej stacji jaką byłaby Elektrownia u ujścia rzeki Wadąg do Łyny.

Kanał Nagórki

  • Sikorskiego (Dywizjonu 303) – to stacja w okolicy ulicy Sikorskiego oraz osiedla przy ulicy Dywizjonu 303.
  • Muzeum Przyrody – stacja w pobliżu mało znanego wśród mieszkańców i turystów muzeum. Jednocześnie położonego, wbrew pozorom związanym z adresem, przy ulicy Metalowej w świetnym miejscu tj. tuż nad skarpą z której roztacza się widok na znaczną część zachodniego Olsztyna. Stworzenie tej stacji dawałoby możliwość dotarcia do muzeum bez konieczności przejazdu przez magazynową ulicę Metalową. Samo muzeum może nie posiada zbyt wielu eksponatów, za to jest w pięknym budynku. Wierzymy, że właśnie uwzględnienie t Muzeum Przyrody w schemacie tras kajaka miejskiego może przyciągnąć do niego więcej osób,  co zwiększy jego prestiż i tym samym pozytywnie wpłynie na atrakcyjność  wystaw.
  • Nagórki (Krasickiego) – to przystań skierowana do mieszkańców największych osiedli Olsztyna, która zlokalizowana w okolicy skrzyżowania dwóch ciągów komunikacyjnych powinna przyciągnąć sporo mieszkańców.

Kanał Jaroty

  • Osiedle Generałów – to stacja w miejscu gdzie znajduje się spory plac zabaw. Z tej przestrzeni korzystają mieszkańcy trzech osiedli.
  • Jaroty – to stacja dla mieszkańców dużego osiedla, usytuowana w pobliżu ulicy Sikorskiego i Wilczyńskiego, a w przyszłości także przystanku tramwajowego.

Kanał i jezioro Fajferek

  • Korczaka / Polna – w dolinie kanału Fajferek, pomiędzy dwoma osiedlami jest świetne miejsce do zrobienia małego postoju.
  • Warmia Tower – wierzymy że przestawiając plany stworzenia w ciągu kilku(nastu) lat sieci kanałów łączących jeziora, inwestor byłby zainteresowany stworzeniem obok wysokościowca małą przystań. Takie małe Canary Wharf. W końcu cena uzyskana od nabywcy lokali w takim budynku z pewnością by wzrosła.
  • Dom Andersonów – dziś to bardzo zaniedbany budynek ZBKiL. Po wielu rozbudowach stracił swój pierwotny charakter. Z pewnością szanse na jego rewitalizację wzrosłyby w przypadku gdyby był położony nad wodą: Jeziorkiem Fajferek (tak kiedyś było!) lub samym kanałem.
  • SMS – Szkoła Mistrzostwa Sportowego wraz ze swoją infrastrukturą (boiska orlik) świetnie wpisywałyby się w pomysł stworzenia przystani i płytkiego akwenu do nauki pływania małymi żaglówkami i nie tylko. Szerzej poruszamy ten temat w „miejscach wyjątkowych”.
  • Bet Tahara – przy Zyndrama z Maszkowic ma powstać centrum międzykulturowe. Będzie to miejsce aktywnie wpisujące się w wydarzenia kulturalne, które z pewnością mogłyby zainteresować także turystów. Równoległa uliczka Królowej Jadwigi całe piękno skupia na swoim, mało znanym, końcu. Miejsce pomiędzy tymi ulicami nad brzegiem Jeziorka Fajferek miałoby bardzo pozytywny wpływ na rewitalizację tych zaniedbanych ulic.
  • Dworzec Zachodni (Kanał Fajferek) – w miejscu w którym znajduje się targowisko miejskie widzielibyśmy przystań dla wysiadających na Dworcu Zachodnim. Kanał powinien być tak przeprowadzony by jak najmniej ingerować w targowisko, które jest tu od lat, a ostatnio przechodziło drobny remont. Generalnie uważamy, że okolice Dworca Zachodniego wymagają przemyślanej koncepcji przebudowy. Jeden z naszych pomysłów zakładał nawet przekop w starym tunelu do Jeziora Długiego. Mając jednak na uwadze, że po drodze znajdują się dwie drogi, w tym przebudowywana ulica Artyleryjska pomysł staje się mało realny, jednak samo skomunikowanie dwóch szlaków wodnych w miejscu gdzie znajduje się także dworzec kolejowy wydaje się bardzo potrzebne.

Jezioro Długie

  • Dworzec Zachodni (Jezioro Długie) – przystań nad Jeziorem Długim, jak najbliżej Dworca Zachodniego, dałaby jeszcze większe szanse przesiadki z pociągu do kajaka. W całym projekcie Jezioro Długie miałoby być szlakiem do Parku Młodzieży, który jest dla nas „miejscem wyjątkowym”.
  • Liceum Akademickie – jak się niedawno okazało szkoła przestanie istnieć jako akademicka. Przystanek w tym miejscu jest jednak ważny. Jest to miejsce położone niedaleko plaży miejskiej nad Jeziorem Krzywym. Zagospodarowanie tego szlaku pieszego nadałoby większej spójności schematowi kajaka miejskiego. Tym bardziej, że przy zagospodarowaniu brzegów Jeziora Krzywego podawano propozycję ewentualnego połączenia z Jeziorem Czarnym, które jest jeszcze bliżej Jeziora Długiego. Wymienione połączenie skracałoby przejście (piesze) kajakarzy  dwukrotnie tj. do 300 metrów.
  • Osiedle nad Jeziorem Długim – możliwość przybicia do brzegu i przycumowania kajaka powinna być także w pobliżu mostu nad Jeziorem Długim. Wynika to z faktu iż szlak kajakowy przecięty jest w tym miejscu szlakiem pieszym i rowerowym.
  • Las Miejski (Jezioro Długie) – Północny brzeg Jeziora Długiego to miejsce wymarzone na Park Młodzieży i szlak do Mostu Smętka i przystani Las Miejski (Łyna) oraz Jakubowa, Parku Linowego itd. Szerzej poruszamy ten temat w „miejscach wyjątkowych”.