Kajak Miejski to przede wszystkim pomysł na produkt turystyczny Olsztyna. Wierzymy, że właśnie połączenie idei publicznie dostępnego kajaka wraz ciekawymi trasami, które w odróżnieniu od dzikich tras na Mazurach, dają znacznie szersze możliwości poznawania kultury i udziału w różnych wydarzeniach, sprawią że do stolicy Warmii i Mazur ściągnie wielu miłośników kajaków, a ich pobyt w naszym mieście w końcu będzie dłuższy niż obecnie.
Projekt opiera się na koncepcji tras, które z jednej strony są w samym mieście, a z drugiej: prowadzą przez tereny zielone, a w wielu miejscach można odnieść wrażenie że jest się daleko od centrum 180-tysięcznego miasta. Widać to po nałożeniu sieci kajaka miejskiego na mapę akustyczną Olsztyna. Dzięki powiązaniom szlaków ze ścieżkami pieszymi i rowerowymi, które są daleko od głównych dróg, kajak miejski ma być dostępny dla jak najszerszego grona zwolenników zielonego transportu.
Sieć kajaka miejskiego byłaby także promowana poprzez szlaki tematyczne tj.:
- sportowy – zawierałby informacje o przystankach w których można skorzystać z bazy obiektów sportowych: orliki, stadion rugby, stadion w Kortowie, boisko do kajak polo (na Jeziorku Fajferek), Leśny Park Linowy, itd.
- kulturalny – opisywałby miejsca tj. Muzeum Warmii i Mazur, Amfiteatr im. Czesława Niemena, Muzeum Techniki i Rozwoju Regionalnego, Centrum Kulturalne Bet Tahara, itd.
- przyrodniczy – koncentrowałby się na miejsca tj. ogród botaniczny, Muzeum Przyrody, itd.
- dla dzieci (rodzin z dziećmi) – wymieniający miejsca tj. zjeżdżalnia wodna przy plaży miejskiej, scena dla dzieci, muzeum w którym są specjalne programy dla dzieci, itd.
Oczywiście szlaki musiałby być odpowiednio oznaczone, nie tylko na mapach i w folderach, ale także wzdłuż tras. Na dziś oznaczenia takie znajdują się w nieodpowiednich miejscach jak np. znak na tyłach olsztyńskiego gazowni jest ustawiony na wysokim brzegu na ok. dwumetrowym słupie. Odczytanie informacji z kajaka jest praktycznie nie możliwe. Znak ten nie daje też szans na zapoznanie się z informacją przechodniom, bowiem znajduje się w gęstej trawie do której nie prowadzi żadna ścieżka. Tym czasem, tuż obok nad Łyną znajduje się most łączący ulice Pieniężnego i Szrajbera. Zawieszenie znaku na nim ułatwiłoby w znaczący sposób jego zauważenie i zapoznanie się z jego treścią. Każdy szlak powinien określać także stopień trudności – wskazując np. że rzeka Wadąg jest niebezpieczna i nie poleca się pływania po niej z małymi dziećmi.
Sieć wskazywałaby także miejsca noclegowe. Wśród tych miejsc znalazły się:
- hotele tj. Park, Manor, Kur, Kopernik, Na Skarpie, Wileński,
- tanie miejsca noclegowe: Domy Studenckie w Kortowie, Podgrodzie, pensjonaty nad Zatoką Kopernika (Jezioro Krzywe),
- kempingi Wanda i Ukiel, a także pole namiotowe w Parku Młodzieży (północny brzeg Jeziora Długiego i okolice Mostu Smętka).
Duże znaczenie powinny mieć tutaj małe punkty informacji turystycznej zlokalizowane nie tylko w śródmieściu czy na Starym Mieście, ale też w:
- okolicy Hotelu Park (wjazd od strony południowej),
- CEIKu (wjazd od strony północnej),
- Bramie Zachodniej (w miejscu obecnej giełdy),
- okolicy Toru Motocrossowego, który wg naszej koncepcji powinien skupiać przemysł motoryzacyjny, a także być w przyszłości ważnym węzłem komunikacyjnym (droga krajowa nr 16, obwodnica Olsztyna oraz przystanek kolejki miejskiej),
oraz przede wszystkim na dworcach kolejowych:
- Zachodnim, który byłby pierwszym przystankiem dla turystów jadących od strony: południowej (Warszawa) i zachodniej (Iława) i północno-zachodniej (Gdańsk, Elbląg),
- Głównym (dla turystów podążających z Mazur).