Wbrew niektórym głosom: głównym zadaniem kajaka miejskiego nie jest zastąpienie komunikacji miejskiej lecz stworzenie nowych możliwości turystycznych i produktu, który będzie mocno wyróżniał Olsztyn spośród wielu starających się pozyskać turystów miast.
Oczywiście kajak miejski ze względu na wolny dostęp dla każdego byłby dostępny także dla mieszkańców a część z nich korzystałaby z możliwości jakie taki system by dawał. Szanse na wykorzystanie kajaka do codziennego przemieszczania się mieszkańców z domu do pracy czy szkoły nie będą powszechne. Przemieszczanie się kajakiem jest dość powolne, szczególnie gdy mamy do pokonania odcinek rzeki pod prąd. Oczywiście jest też parę tras które mogłyby stanowić konkurencję dla czasu przejazdu autobusem miejskim jak np. trasa Osiedla Generałów lub Brzezin do Parku Centralnego.
Wiemy, że znajdą się prawdziwi zapaleńcy (patrz: autor projektu), którzy będą nawet przenosić kajak z jednego jeziora na drugie, nawet jeśli wymaga to sporego wysiłku przejścia przez nasyp kolejowy i drogę krajową. Są też tacy, którzy po stworzeniu nowych możliwości byliby w stanie doraźnie korzystać z kajaka miejskiego. Oczywiście rozumiemy też to, że część mieszkańców nie wsiądzie do kajaka za żadną cenę.
Inną kwestią jest potrzeba połączenia systemu kajaka miejskiego z głównymi szlakami komunikacyjnymi i przystankami autobusów miejskich, a w przyszłości także: tramwajowymi oraz ścieżkami rowerowymi, szlakami pieszymi.
Bardzo ważną kwestią w czasie projektowania systemu było dla nas uwzględnienie też dostępu dla turystów którzy docierają do Olsztyna, dlatego tak ważnym dla nas miejscem w całym projekcie jest Dworzec Zachodni, który może dawać możliwości przesiadki do kajaka na Jeziorze Długim, Łynie (od strony zabytkowych mostów) i Kanale Fajerek (w miejscu dzisiejszego targowiska miejskiego). Szanse widzimy także w stworzeniu przystani kajakowych przy wjazdach drogowych do miasta: w okolicach Hotelu Park, w miejscu dzisiejszej giełdy samochodowej (Brama Zachodnia), w Gutkowie oraz w Al. Wojska Polskiego. W przyszłości budowana wokół Olsztyna obwodnica powinna uwzględniać także możliwości przesiadki z samochodu do kajaka i szybkiego dopłynięcia np. na Stare Miasto. Wszelkie projekty komunikacyjne (jak np. projekt olsztyńskiej kolei miejskiej) powinny uwzględniać dostęp do systemu kajaka miejskiego.