Stowarzyszenie Forum Rozwoju Olsztyna biorąc udział w ramach otwartej debaty społecznej – „Popraw klimat swojego miasta”, która odbyła się w dniu 16 września br. w Kamienicy Naujacka zgodnie z prośbą Urzędu Miasta zgłosiła listę pytań w ramach konsultacji społecznych do projektu „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”:
1. Jaka będzie częstotliwość odjazdów z przystanków i czy można ją jeszcze bardziej zwiększyć?
2. Czemu nie wprowadzono linii tramwajowej na Stare Miasto i w główną część Jarot (najgęściej zamieszkałą) – ulicę Wilczyńskiego?
3. Jaka jest możliwość zmiany obecnie przygotowanej trasy?
4. Gdzie i kiedy można zapoznać się ze szczegółami projektu modernizacji transportu zbiorowego?
5. Czy można będzie dojechać tramwajem bezpośrednio (bez przesiadki) z Jarot na Kortowo i z Kortowa na Stare Miasto?
6. Czy planuje się wspólne przebiegi po jednym pasie/torze tramwaju i autobusów miejskich?
7. Czy planowana trasa będzie miała wady/ „wąskie gardła”? np. ul. Żołnierska?
8. Jaka będzie minimalna ilość składów w ruchu i przy jakiej częstotliwości?
9. Czy będzie zapasowy skład w razie wypadku (ile sztuk)?
10. Jakie były przeprowadzone konsultacje społeczne do tej pory?
11. Kiedy wybrano obecny wariant i czy brano pod uwagę rozwiązania proponowane przez osoby prywatne i organizacje pozarządowe?
12. Gdzie wyznaczono centra przesiadkowe?
13. Czy będzie PARK&RIDE?
14. Gdzie zaplanowano przystanki tramwajowe?
15. Czy zastosowanie tramwajów dwukierunkowych jest ekonomiczne? Czy nie lepiej zastosować jedną trasę z pętlami na końcach i składami jednokierunkowymi?
16. Czemu nie planuje się połączenia Jarot z Kortowem nową trasą?
17. Jaka będzie średnia prędkość tramwaju na wszystkich trasach?
18. Kiedy będą sprostowane informacje na stronie UM i znajdą się tam szczegółowe informacje o projekcie?
19. Czy można wybrać inny wariant niż UM i dlaczego?
20. Dlaczego tramwaj nie dojeżdża na Kortowo II? Środek ciężkości na Kortowie przenosi się na okolice Biblioteki Głównej.
21. Jakie są możliwości rozbudowy tego wariantu?
22. Czy nadal jest aktualny pomysł wprowadzenia pojazdu Translohr?
23. W jakim trybie zostaną wybrane tramwaje? Jakie parametry będą brane pod uwagę?
24. W przypadku wyboru Translohr-a jako tramwaju, jakie są szanse na wyprodukowanie lub wypożyczenie pojazdu w przypadku awarii lub wypadku (koszty, czas oczekiwania, itp)?
25. Czy są znane wyniki badania na temat użycia Translohr-a w warunkach olsztyńskich zim?
26. Czy jest możliwość produkcji Translohr-a w polskich fabrykach, naszych polskich producentów?
27. Na jak długo, po wyborze Translohr-a, Olsztyn będzie musiał korzystać z francuskiej technologii (patent) ?
28. Czy wybór „tramwaju” na kołach będzie związane z obecnością francuskiego producenta opon w Olsztynie?
Liczymy na szybkie przygotowanie odpowiedzi na ww. pytania i upublicznienie ich mieszkańcom Olsztyna.