Coraz więcej mieszkańców traktuje rower jako środek do całorocznego, codziennego przemieszczania się po mieście, również zimą. Jest to możliwe dzięki coraz lepszej infrastrukturze rowerowej. Równie ważne, jak budowanie nowych dróg, jest jednak odpowiednie utrzymanie tych, które już mamy do dyspozycji, dlatego w połowie listopada złożyliśmy wniosek do ZDZiT o zaliczenie całej infrastruktury rowerowej, tj. dróg rowerowych, pasów rowerowych i przejazdów rowerowych, do pierwszej kategorii zimowego utrzymania dróg.
Rowerzyści są szczególnie narażeni na niekorzystne warunki drogowe. Zalegający śnieg i oblodzenie zagrażają ich zdrowiu i życiu, są również bardzo uciążliwe i zniechęcają do korzystania z roweru. Im lepsze warunki do jazdy rowerem, tym mniejsze ryzyko wypadków i tym chętniej ludzie z niego korzystają.
Zwiększanie udziału roweru w olsztyńskim miksie transportowym jest niezwykle istotne, gdyż im więcej osób będzie korzystać z tego środka transportu, tym mniej samochodów będzie na ulicach. Mniej samochodów to mniej hałasu i zanieczyszczeń oraz mniej wypadków drogowych. To również mniejsze korki, dlatego, paradoksalnie, na tworzeniu dogodnych warunkach do jazdy rowerem powinno zależeć zwłaszcza tym, którzy z różnych powodów nie mogą zrezygnować z przemieszczania się samochodem.
Nasz wniosek został rozpatrzony pozytywnie: drogi rowerowe w Olsztynie będą włączone do I kategorii zimowego utrzymania. Efekty zmian widać było już po ostatnich opadach śniegu. Choć wciąż nie jest idealnie, jednak w stosunku do ubiegłych lat nastąpiła znacząca poprawa. Jesteśmy przekonani, że dzięki temu w Olsztynie pojawią się kolejni zimowi rowerzyści.
Jak to wygląda w Europie:
Miasto, w którym 56 proc. mieszkańców codziennie przemieszcza się rowerem, w tym 75 proc. przez całą zimę: Kopenhaga, Dania
Ryga – miasto, w którym rower miejski działa również zimą.
Specjalne zimowe opony.