Szeroki, głęboki i niekontrolowany temat, jak rzeka właśnie. Rzeka ta to Łyna. Mieszkańcy Olsztyna znają ją bardzo dobrze. Czyżby?
Forum Rozwoju Olsztyna postawiło sobie za cel przybliżenie Łyny olsztynianom. Niby wszyscy wiemy, że ona tu jest, płynie wciąż niestrudzenie, niezależnie od pory dnia, roku i pogody. Przekraczamy ją idąc do pracy, spacerując niedzielnym popołudniem, idąc na pociąg. Ale ile o niej wiemy? Gdzie się zaczyna, a gdzie się kończy? Jak biegnie, gdzie można jej dotknąć, czy można się w niej wykąpać, pływać kajakiem, skąd się wzięła nazwa? Masa innych pytań nasuwa się na myśl – wydawałoby się, że oczywistych. Jednak nie każdy zna na nie odpowiedzi. Łyna jest nieco zapomniana. Traktujemy ją jak coś oczywistego i niewymagającego zainteresowania. Chcielibyśmy to zmienić w 2016 roku!
W nadchodzących miesiącach Forum Rozwoju Olsztyna ma zamiar zrealizować szereg działań dotyczących najważniejszej olsztyńskiej rzeki. Planujemy przeprowadzić akcje związane z utrzymaniem Łyny w dobrym zdrowiu i samopoczuciu m.in. prace porządkowe (jak np. sprzątanie brzegów czy dna rzeki); monitorowanie stanu wody czy informowanie urzędników o występujących problemach.
Oczywiście nie zabraknie i przyjemniejszych inicjatyw. Letnie kino lub niedzielny piknik nad jej brzegami, spływ kajakowy, biegi przełajowe, pokaz dawnych fotografii i pocztówek z Łyną w roli głównej – pomysłów mamy całą masę. W końcu to Temat – Rzeka.
Ile z nich uda się nam wcielić w życie? Tego jeszcze nie wiemy. Jednak mocno wierzymy, że zainteresowanie mieszkańców będzie duże. Wszak Łyna ma ogromny potencjał. Sukces Łynostrady (projekt Forum Rozwoju Olsztyna i Wizji Lokalnej, który wygrał w Olsztyńskim Budżecie Obywatelskim 2015) czy zainteresowanie olsztynian Parkiem Podzamczem pokazują, że Łyna jest dla nich ważna. I może stać się tak samo ważna dla turystów. Jednak najpierw to mieszkańcy muszą odkryć, że mają prawdziwy skarb tuż obok.
O naszych działaniach w ramach niniejszego projektu będziemy informować na bieżąco na naszej stronie oraz Facebooku.