W ostatnich dniach bierzemy aktywny udział w konsultacjach dotyczących przebudowy Alei Sybiraków i Wiaduktu Powstańców Węgierskich. W związku z tym postanowiliśmy przygotować własną koncepcję przebudowy. Poniżej znajdują się jej podstawowe założenie. Natomiast w pliku PDF znajdą Państwo pełny opis naszych pomysłów.
Założenia koncepcji:
- Al. Sybiraków stanowi główną oś transportową między obszarem gminy Dywity a Olsztynem,
w dużym stopniu wykorzystują ją osoby mieszkające poza Olsztynem, a pracujące w Olsztynie. - Na ulicy Wojska Polskiego w kierunku Dywit, łączącej ruch z Al. Sybiraków oraz miejskiego
odcinka ul. Wojska Polskiego, natężenie ruchu wynosi ok. 8000 pojazdów na dobę (w obu
kierunkach, źródło: gddkia.gov.pl/pl/a/17538/Rusza-Generalny-Pomiar-Ruchu). - Maksymalna przepustowość ulicy Wojska Polskiego w kierunku Dywit z racji przekroju wynosi
znacznie poniżej 1500 poj/h w jedną stronę. - Długofalowym celem miasta jest odciążenie Al. Sybiraków i całego obszaru Zatorza poprzez
budowę północnej obwodnicy Olsztyna. Ewentualne zwiększenie przepustowości Al. Sybiraków
zmniejszy presję na władze gminy Dywity w kwestii wspierania budowy północnej obwodnicy.
Cele koncepcji:
- Uspokojenie ruchu: wymuszenie przestrzegania ograniczenia prędkości do 50 km/h.
- Zwiększenie płynności ruchu: ograniczenie liczby zatrzymań podczas przejazdu odcinka.
- Utrzymanie dotychczasowej przepustowości Al. Sybiraków.
- Nadanie priorytetu publicznej komunikacji autobusowej.
- Uwzględnienie komfortu mieszkańców Zatorza, a przede wszystkim mieszkańców bloków
sąsiadujących z Al. Sybiraków i ul. Limanowskiego.
Korzyści płynące z realizacji celów:
- Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
- Ograniczenie hałasu i drgań wywoływanych przez zbyt szybko jeżdżące samochody.
- Ograniczenie emisji spalin związanej z częstymi zatrzymaniami i ruszaniem.
- Zapewnienie płynnego przejazdu, ograniczenie strat czasu kierowców i zużycia paliwa.
- Ułatwienie skrętów w lewo z ul. Rataja w Al. Sybiraków, również w godzinach szczytu
- Umożliwienie pieszym sprawnego przekraczania jezdni bez potrzeby wciskania przycisku
i oczekiwania na zielone światło. - Uniemożliwienie łatwego zwiększenia przepustowości Al. Sybiraków, co spowodowałoby większe
korki na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską, na ciągu ul. Limanowskiego oraz przed Rondem Bema
i stanowiłoby przedkładanie wygody mieszkańców Dywit ponad interesy mieszkańców Olsztyna. - Wyprowadzenie ewentualnych zatorów z obszaru Zatorza i odsunięcie ich bliżej granicy miasta.
Środki prowadzące do realizacji celów: - Zastąpienie skrzyżowań z ul. Wojska Polskiego oraz ul. Rataja małymi rondami jednopasowymi.
- Wydzielenie zewnętrznych buspasów na odcinkach między rondami (układ pasów ruchu: 2+2).
- Zwężenie wlotów na ronda do pojedynczego pasa ruchu w każdym kierunku z zapewnieniem
pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej, poruszającym się po buspasach. - Rezygnacja z poszerzania kilkudziesięciu metrów ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania
z Al. Sybiraków do stacji paliw Orlen. - Rezygnacja z sygnalizacji „na przyciski” na przejściach dla pieszych.
- Wyposażenie przejść dla pieszych w azyle o szerokości zgodnej z obowiązującymi przepisami.
- Zapewnienie minimalnej szerokości chodników 2,5 m oraz dróg rowerowych o szerokości 2 m.