Mamy własną koncepcję przebudowy Alei Sybiraków

W ostatnich dniach bierzemy aktywny udział w konsultacjach dotyczących przebudowy Alei Sybiraków i Wiaduktu Powstańców Węgierskich. W związku z tym postanowiliśmy przygotować własną koncepcję przebudowy. Poniżej znajdują się jej podstawowe założenie. Natomiast w pliku PDF znajdą Państwo pełny opis naszych pomysłów.

Założenia koncepcji:

  • Al. Sybiraków stanowi główną oś transportową między obszarem gminy Dywity a Olsztynem,
    w dużym stopniu wykorzystują ją osoby mieszkające poza Olsztynem, a pracujące w Olsztynie.
  • Na ulicy Wojska Polskiego w kierunku Dywit, łączącej ruch z Al. Sybiraków oraz miejskiego
    odcinka ul. Wojska Polskiego, natężenie ruchu wynosi ok. 8000 pojazdów na dobę (w obu
    kierunkach, źródło: gddkia.gov.pl/pl/a/17538/Rusza-Generalny-Pomiar-Ruchu).
  • Maksymalna przepustowość ulicy Wojska Polskiego w kierunku Dywit z racji przekroju wynosi
    znacznie poniżej 1500 poj/h w jedną stronę.
  • Długofalowym celem miasta jest odciążenie Al. Sybiraków i całego obszaru Zatorza poprzez
    budowę północnej obwodnicy Olsztyna. Ewentualne zwiększenie przepustowości Al. Sybiraków
    zmniejszy presję na władze gminy Dywity w kwestii wspierania budowy północnej obwodnicy.

Cele koncepcji:

  • Uspokojenie ruchu: wymuszenie przestrzegania ograniczenia prędkości do 50 km/h.
  • Zwiększenie płynności ruchu: ograniczenie liczby zatrzymań podczas przejazdu odcinka.
  • Utrzymanie dotychczasowej przepustowości Al. Sybiraków.
  • Nadanie priorytetu publicznej komunikacji autobusowej.
  • Uwzględnienie komfortu mieszkańców Zatorza, a przede wszystkim mieszkańców bloków
    sąsiadujących z Al. Sybiraków i ul. Limanowskiego.

Korzyści płynące z realizacji celów:

  • Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
  • Ograniczenie hałasu i drgań wywoływanych przez zbyt szybko jeżdżące samochody.
  • Ograniczenie emisji spalin związanej z częstymi zatrzymaniami i ruszaniem.
  • Zapewnienie płynnego przejazdu, ograniczenie strat czasu kierowców i zużycia paliwa.
  • Ułatwienie skrętów w lewo z ul. Rataja w Al. Sybiraków, również w godzinach szczytu
  • Umożliwienie pieszym sprawnego przekraczania jezdni bez potrzeby wciskania przycisku
    i oczekiwania na zielone światło.
  • Uniemożliwienie łatwego zwiększenia przepustowości Al. Sybiraków, co spowodowałoby większe
    korki na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską, na ciągu ul. Limanowskiego oraz przed Rondem Bema
    i stanowiłoby przedkładanie wygody mieszkańców Dywit ponad interesy mieszkańców Olsztyna.
  • Wyprowadzenie ewentualnych zatorów z obszaru Zatorza i odsunięcie ich bliżej granicy miasta.
    Środki prowadzące do realizacji celów:
  • Zastąpienie skrzyżowań z ul. Wojska Polskiego oraz ul. Rataja małymi rondami jednopasowymi.
  • Wydzielenie zewnętrznych buspasów na odcinkach między rondami (układ pasów ruchu: 2+2).
  • Zwężenie wlotów na ronda do pojedynczego pasa ruchu w każdym kierunku z zapewnieniem
    pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej, poruszającym się po buspasach.
  • Rezygnacja z poszerzania kilkudziesięciu metrów ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania
    z Al. Sybiraków do stacji paliw Orlen.
  • Rezygnacja z sygnalizacji „na przyciski” na przejściach dla pieszych.
  • Wyposażenie przejść dla pieszych w azyle o szerokości zgodnej z obowiązującymi przepisami.
  • Zapewnienie minimalnej szerokości chodników 2,5 m oraz dróg rowerowych o szerokości 2 m.