Środowisko

Przy okazji realizacji projektu z negatywnych śladów obecności człowieka powinny być oczyszczone przede wszystkim: Kortówka na odcinku od plaży miejskiej do al. Szumana, dopływ Łyny ze strony Nagórek oraz okolice stadionu rugby przy ulicy Artyleryjskiej. Odwiedzając te miejsca natrafialiśmy niestety na stare lodówki i monitory (w wodzie, 80 metrów od plaży miejskiej!), części samochodowe (przy Obrońców Tobruku), wózek z dyskontu spożywczego (Łyna) oraz opony, plastikowe butelki, torby, puszki i inne śmieci (w wielu miejscach).

W ostatecznych projektach poszczególnych miejsc służących do zatrzymania kajaka powinny być uwzględnione drewno jako główny materiał dla kładek i pomostów, a ingerencja konstrukcji na brzegach jak najmniej inwazyjna. W każdym miejscu w którym możliwa byłaby przesiadka lub postój kajaka powinno się znaleźć miejsce na kosze na śmieci, w tym specjalne do zbiórki plastiku i aluminium (pływający kajakiem produkują śmieci w postaci butelek i puszek po napojach). W projekcie kajaków powinny być uwzględnione zabezpieczone dwie zamykane komory: na bagaż oraz odpadki by ograniczyć możliwość przypadkowego wypadnięcia rzeczy do wody.

O aspekcie ochrony środowiska można myśleć także w kontekście zastąpienia pojazdów paliwowych zielonym transportem jakim jest kajak. Wpływ na to może mieć stworzenie przystani kajakowych w okolicach obwodnicy, po to by część turystów mogła zostawić samochód na specjalnych parkingach poza miastem, nie wjeżdżając do niego.