Forum Rozwoju Olsztyna jako jeden z wnioskodawców projektu Łynostrady aktywnie uczestniczy w konsultacjach i wizjach terenowych mających na celu wypracowanie jak najlepszej koncepcji budowy promenady.
W sobotę 2 kwietnia 2016 r., o godzinie 10:00 byliśmy obecni w ratuszu, a od godziny 11:00 na dwugodzinnym spacerze po terenie projektowanej Łynostrady. Spotkanie i wizję terenową prowadził Pan Mirosław Arczak – oficer rowerowy w olsztyńskim Ratuszu. Towarzyszyła mu Pani Renata Domżalska – inspektor ds. wizerunku przestrzeni miejskich.
Głównym motywem spotkania była tzw. mała architektura to jest ławki, kosze na śmieci, stoliki itp. Przedstawiono specjalnie zaprojektowane dla Łynostrady koncepcje elementów małej architektury.
Zaproponowano ciekawe rozwiązania w postaci tzw „polan rekreacyjnych” na odcinkach, na których jest więcej miejsca do wykorzystania. Były to: przestrzeń pod mostem mariackim, 2 szersze pasy terenu na wysokości ul. Gotowca i przecinających rzekę rur ciepłowniczych. Polany miałyby pełnić role miejsc rekreacji, wypoczynku i stanowić swoistego rodzaju punkty charakterystyczne na trasie Łynostrady. Większość uczestników spotkania zgodziła sie z ideą powstania takich miejsc, jednakże nie kosztem długości trasy. Ciekawym pomysłem na środki do zagospodarowania takich miejsc mógłby być Olsztyński Budżet Obywatelski z puli na projekty osiedlowe.
Urzędnicy zapewnili mieszkańców, że uwzględnione zostaną ich propozycje by Łynostrada była oświetlona tzw. światłem wędrującym. Dodatkowo dowiedzieliśmy się, iż lampy zainstalowane nad rzeką będą zasilane energią słoneczną. To pozwoli zmniejszyć koszty infrastruktury, a dodatkowo będzie ekologicznym źródłem energii.
Przedstawiono też pierwsze projekty trasy od ul. Niepodległości do ul. Tuwima, z zaznaczeniem że najprawdopodobniej środków z OBO wystarczy tylko na realizację ok 2/3 długości tego odcinka tj. do ul. Martuszewskiego na osiedlu Mleczna.
Tak jak zapowiadali pracownicy Ratusza na odcinku od Mostu Mariackiego do ul. Obrońców Tobruku promenada będzie najprawdopodobniej miała szerokość 3 m., co oznacza, że ruch rowerowy i pieszy będzie połączony. Rozwiązanie to motywowano ekonomią – takie rozwiązanie jest tańsze niż budowa oddzielnych ciągów komunikacyjnych z pasem zieleni po środku. Niestety nie podano różnicy kosztów obu wariantów.
Zaproponowaliśmy wykorzystanie skarp nad rzeką (o szerokości od 1,5 do 3 m) jako przestrzeni do budowy ścieżki dla pieszych oraz wykorzystanie reszty terenu na pełnowymiarową ścieżkę rowerową. Pozwoliłoby to odseparować od siebie ruch oraz udostępnić mieszkańcom rzekę z bliskiej odległości. Ponadto takie zagospodarowanie nie wchodziłoby na teren samej rzeki i nie ograniczało jej szerokości. Organizatorzy nie wykluczyli takiej możliwości w przyszłości, jednakże według nich również taka koncepcja mogłaby pochłonąć większą część budżetu z OBO.
Dobrą wiadomością jest to, iż na odcinku od ul. Obrońców Tobruku do ul. Tuwimam Łynostrada ma być zgodna oczekiwaniami mieszkańców! Oznacza to dwa równolegle biegnące ciągi – pieszy i rowerowy oddzielone ok. metrowym pasem zieleni (np. dla biegaczy).
Terenem trudnym, w opinii organizatorów spotkania, może być odcinek w okolicy ul. Martuszewskiego. Chodzi o tereny posesji znajdujących się tam domów, które dochodzą prawie do samej rzeki i pozostawiają mało miejsca na przeprowadzenie pełnowymiarowej trasy. Po konsultacji z projektodawcą oraz pracownikiem wydziału inwestycji miejskich z Urzędu Miasta okazało się że teren ten jest dzierżawiony właśnie od Gminy Olsztyn. Okres wypowiedzenie wynosi 3 miesiące. W związku z tym, że projektant musi zakończyć prace do końca czerwca to ostatni dzwonek na uregulowanie przez Prezydenta spraw spraw własnościowych tych terenów w taki sposób by potencjalnych kilkanaście tysięcy użytkowników Łynostrady nie napotkało w tym miejscu niebezpiecznego wąskiego gardła. Dlatego też z Wizją Lokalną Olsztyna wystosowaliśmy w dniu 8.04.2016 r. pismo do Prezydenta z prośbą o rozpoczęcie działań w tym zakresie oraz z apelem by za budżet z OBO wybudować jak najdłuższy odcinek promenady i wyposażeniem tylko w podstawowe elementy małej architektury.
Na koniec spotkania poinformowano uczestników o ramowym harmonogramie przygotowań i realizacji trasy. Do końca czerwca ma powstać projekt budowlany Łynostrady. Ogłoszenie przetargu na budowę ma nastąpić najprawdopodobniej w lipcu. Jeśli bez problemów zostanie wybrany wykonawca to mógłby on zacząć prace we wrześniu i przy sprzyjającej pogodzie zakończyć prace do grudnia. W przypadku gdyby wariant optymistyczny napotkał trudności środki z OBO na budowę Łynostrady nie przepadną – mogą zostać wykorzystane do końca pierwszego kwartału 2017 r.
Zapewniono też uczestników, że Urząd Miasta przygotowuje sie do realizacji pozostałej części Łynostrady w granicach miasta ze środków unijnych. Konkurs ma być ogłoszony w 4 kwartale 2016 r. Jeśli wszystko pójdzie dobrze to jest szansa że do roku 2018 Łynostrada na terenie Olsztyna w całości zostanie zbudowana.
Będziemy obserwować działania oraz informować wszystkich zainteresowanych o postępach prac i przyjmowanych rozwiązaniach.